woensdag 22 februari 2012

Twittervasten? Welnee! Waarom ik even niet op Twitter te vinden ben

In deze veertig dagen waarin rechtgeaarde katholieken vasten en goede gereformeerden gewoon lekker dooreten horen we weer veel over sociale-media-vasten. 

Zelf was ik wel benieuwd hoe lang ik moest stoppen met twitteren om de vraag te krijgen of ik aan het Twitter-vasten was. Na 60 uur geen tweet verzonden te hebben kwam de eerste vraag, via de mail, binnen. Van mijn zeer gewaardeerde collega @eudokia. Of ik aan het Twitter-vasten was, of niet? Nou nee, dat niet. Ik moet er niet aan denken. 40 dagen zonder Twitter, dat red ik nooit! 

Sowieso heb ik niet zoveel met vasten. Goede protestanten lezen liever een boek om invulling te geven aan de lijdenstijd (niet vastentijd). Als een dominee zou gaan vasten zou hij juist moeten stoppen met lezen. Maar een goede dominee leest dus een boek om aan te geven dat hij niet vast. 

In het algemeen vind ik dat er teveel aandacht gegeven is aan twitterende dominees in de christelijke pers. Sommige collega's gebruiken missionaire motieven om te verklaren waarom ze op Twitter zitten.  Ik zie de missionaire mogelijkheden niet zo in, maar wellicht hebben anderen andere kwaliteiten. 

En dan dat onderzoek waaruit kwam dat dominees vooral met elkaar twitteren. Vrij logisch lijkt me. Twitter is een nieuwsmedium, geen sociaal medium. Sociaal doen, dat kan op facebook, daar kun je elkaar 'leuk vinden' en meer van dat soort dingen. Twitter is serieus, en dat doe je met vakgenoten. Twitter selecteert niet op sociale verbinding zoals bijvoorbeeld familiebanden, maar Twitter selecteert op interesse. En ja, predikanten hebben nu eenmaal vaak dezelfde interesse. 

Een gewaardeerde collega, @mjschuurman, is een tijdje gestopt met twitteren, maar ik begreep inmiddels - via de mail natuurlijk - dat hij "als een fenix uit de as is herrezen" en nu vertelt dat "het overdreven is om een pauze van 40 dagen #vasten te noemen". Tja, hij kan het weten, hij heeft precies 1 week niet getwitterd en daarna drie weken onder het pseudoniem @duitsetheologie. Om zich te onderscheiden van zijn collega's die vooral Engels lezen. 

Voor mijzelf is de vraag: "mogen dominees twitteren?" net zo relevant als "mogen dominees praten?". Natuurlijk mogen ze dat! Twitteren is een godsgeschenk. Niet twitteren is hetzelfde als niet ademen. Eindelijk is er voor solisten als dominees een middel waardoor ze een kring van collega's om zich heen hebben. Virtueel, weliswaar, maar toch. Op ieder moment van de dag een geschikt moment om rond een denkbeeldige koffietafel iets aan een collega te vragen. Ik maak er veel gebruik van. Vooral in het proces van preekvoorbereiding. Even een tweet met de boodschap van de tekst de wereld insturen, en kijken wat collega's er van vinden. Vragen naar een goede bijbelverklaring op een bepaald bijbelboek, en zo meer. Heel wat goede, inhoudelijke gesprekken heb ik op die manier gevoerd. 

En natuurlijk trappen dominees ook wel eens een lolletje op Twitter. Vooral na elf uur 's avonds als we gezamenlijk een virtueel glaasje wijn of bier drinken. Ja, dominees zijn net mensen. 

Waarom ik dan even niet op Twitter te vinden ben? Dat heeft een vrij banale reden. Het is een ordinaire weddenschap. Mijn vrouw beweert dat ik verslaafd ben. En ik wil natuurlijk bewijzen dat ik dat niet ben. Daarom ben ik een weekje niet op Twitter te vinden. Als ik dat volhoud krijg ik een fles kwaliteitswijn. Om vanaf volgende week na elf uur 's avonds tijdens het twitteren te nuttigen. Zoals altijd. Ik zie er nu al naar uit. 

O ja, en voor wie benieuwd is wat ik in de lijdenstijd doe? Ik lees een boek, een gebedenboek, voor mij een nieuw genre. Buitengewoon meditatief.

En voor wie zich afvraagt waarom ik deze blog tweet? Dat kan via blogger zonder op Twitter te hoeven. Een sluiproute dus, zolang m'n vrouw het maar niet weet...

12 opmerkingen:

  1. Ik heb mij voorgenomen om 46 dagen lang geen comments meer te plaatsen.



    DOH!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Die is goed. Een week is peanuts, gefeliciteerd alvast met de fles wijn. Dat doe je vast niet voor 40 dgn. Ennuh, misschien een mooi studie onderwerp voor de lijdenstijd: waarom je niet zoveel met vasten hebt en of dat wel schriftuurlijk is. Want tja, katholieken beleven de lijdenstijd als vastentijd met een meditatief boek én vasten, zoals in alles bij ons, is het altijd én én, soort all-inclusive, maar dan nu van water en brood ;-)

    Greetz

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha. Jij hebt buiten de 40-dagentijd getwittervast. Mag dat eigenlijk wel? Er broeit in mij nog een blogje over vasten. Dus wellicht zo direct. als ik even tijd heb.

      ff serieus. Wat vond jij van de blog van @theopleizier die ik gelinkt heb?

      Verwijderen
    2. Hi Wim, nog even een late reactie op je vraag:
      (ik blijk voortdurend langere tijd afwezig te zijn, maar dan ben ik niet aan het vasten hoor!)
      Ik vind de blog van @theoplezier op zich een duidelijk verhaal. Ik beleef zelf niet zo direct een verschil tussen veertigdagentijd of lijdenstijd, en zie dat ook niet echt terug in de RK traditie. Misschien is het van 'protestantse hoek' gezien duidelijker, omdat er nooit zoveel aandacht was/is voor het aandeel van de mens, dat zit immers in de theologie verankert. Voor mij is het als twee kanten van eenzelfde medaille. Mijn boete, bekering en inzet tot grotere toewijding van mijn leven aan Christus wordt, als het goed is, bewerkt door het meebeleven van het lijden van Christus voor de redding van de wereld, voor mijn redding. Echt zondebesef doet verlangen tot werken van berouw, diep van binnen wil je als mens laten zien dat het je menes is, daarin vind ik de RK traditie ook psychologisch heel gezond. Nu nog dat echte zondebesef ...

      Verwijderen
  3. Je verwoordt precies de reden waarom ik ook veel op twitter te vinden ben: ik heb het beroep van predikant vaak als 'eenzaam' omschreven en twitter heeft mij de 'bedrijfskantine' gegeven die ik zo vaak gemist heb. Trouwens: wat is de definitie van verslaving volgens jouw vrouw? Ik vind het pas een verslaving als het je schaadt...en volgens mij heb je prima laten zien dat twitter je goed doet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de support.

      Verslaving.Het enige 'schadelijke' is dat ik door Twitter later naar bed ga dan eerder. Vooral het uurtje na elven breng ik teveel op Twitter door. Dat ga ik wel proberen in te perken. Verder brengt het me niets dan goeds. En ik kan ook niet merken dat ik productiever ben nu ik even niet Twitter.

      Verwijderen
  4. Die Wim, zeer gewaardeerde collega, dank voor deze blog. Leuk ook dat je citeert uit een email (ik herken de auteur ;)
    Uiteindelijk is het je gelukt om wat te schrijven over jezelf als twitterende dominee, zoals ik (wat uitgebreider) heb gedaan op mijn blog, november 2011:
    https://rjvanamstel.wordpress.com/2011/11/10/twitterende-dominee/
    Kom maar gauw terug onder de vleugels van Twitter. Wanneer iemand goed gebruik maakt van Twitter, dan ben jij het wel. Want je laat goede kanten van jezelf zien. Dat werkt aanstekelijk, in ieder geval bij mij.
    Groet van @Eudokia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maandag ben ik er weer. En ik heb inderdaad eindelijk mijn visie op Twittergebruik kunnen geven. Weliswaar in deze vorm, maar toch.

      Verwijderen
  5. Een ordinaire weddenschap. Doen dominees daar ook al aan? Laat ik het dan tot behapbare c.q. beslokbare proporties terugbrengen: mocht je de weddenschap verliezen, dan krijg je van mij TWEE flessen kwaliteitswijn! Je moet het bewijs niet leveren omdat je van wijn houdt, maar van je vrouw... toch?

    Met collegiale groet,
    @Jominee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Die fles wijn is maar een detail. Het gaat om de eer. En uiteraard om de liefde tot mijn vrouw. Evengoed wil ik wel even stiekem Twitteren om die twee flessen van jou te krijgen :-P

      Verwijderen