woensdag 15 februari 2012

Schepping en evolutie: mijn verhaal


In het Reformatorisch Dagblad van 15 februari 2012 staat een artikel van prof. dr. Benno A. Zuiddam, waarin hij aangeeft dat “Bijbelgetrouwe” (aanhalingstekens van hem) christenen de evolutietheorie te gemakkelijk omarmen. Voor Zuiddam is het duidelijk: “Wie de evolutietheorie omarmt, breekt feitelijk, dogmatisch en exegetisch met het historische christendom.

Van die stelling lig ik op zich niet wakker. Ik heb haar vaker gehoord en desondanks heb ik als orthodox gelovige geen moeite met de acceptatie van de evolutietheorie en de hoge ouderdom van het heelal. Maar ik vind het wel moeilijk dat nog steeds nieuwe generaties christenen belast worden met een tegenstelling tussen Schepping en Evolutie die onnodig is en uiteindelijk ook gevaarlijk is voor het geloof.

Daarom hieronder mijn verhaal over hoe ik er uiteindelijk van overtuigd ben geraakt dat Schepping en Evolutie elkaar niet tegenspreken.

Kindertijd: slikken of stikken.
Als jongetje van 10 jaar oud hield ik in de klas een spreekbeurt met de titel “kometen, sterren en planeten”. Ik vertelde mijn klasgenoten over de opbouw van het zonnestelsel, de verschillende planeten en de manen rond de verschillende planeten. Ook vertelde ik over de letterlijk astronomische afstanden die er in het heelal waren. Als cijfer voor die spreekbeurt kreeg ik een 10. Het thema voor de spreekbeurt had ik zelf bedacht.  Dit was iets waar ik de hele kinderafdeling van de plaatselijke bibliotheek op had nagelezen. Dit was iets waar ik mijn klasgenoten meer over wilde vertellen.

Ik vertel dit niet om te pochen, hoewel ik toen natuurlijk razend trots was op het hoge cijfer. Maar ik vertel dit om aan te geven dat ik al vroeg was gefascineerd door het immense heelal waarin we ons bevinden.

de bewuste atlas uit 1977
Op mijn zesde had ik de “Nieuwe Grote Wereldatlas” van mijn vader ontdekt. In de jaren die volgden heb ik die uitgebreid bestudeerd. Tot ik op een gegeven moment het eerste hoofdstuk ging lezen, over het zonnestelsel. Daar wilde ik meer van weten. En al snel las ik nergens anders meer over.

Het viel me op dat niet alleen de afstanden in het heelal astronomisch waren, maar dat ook de ouderdom van het heelal in astronomische getallen uitgedrukt werd. De samenhang tussen het meten van de afstand in lichtjaren en de ouderdom van het heelal had ik vrij snel door. Als het licht van een bepaald sterrenstelsel er 300.000 jaar over doet om ons te bereiken, dan moest het heelal dus ouder zijn dan de mij vertelde 6000 jaar.

Al snel had ik in de gaten dat de wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van alles niet alleen gebaseerd was op Darwins waarneming van evolutie, maar dat een heel scala aan wetenschappen in dezelfde richting wees: het heelal is oud, zeer oud.  

Als ik daar vragen over stelde in mijn omgeving dan kreeg ik steevast als antwoord: “evolutie is ook een geloof”. Daar kon ik het mee doen. Het was helder: Schepping is het ene geloof, Evolutie het andere, je moet kiezen tussen die twee. Of je aanvaardt de schepping, of je aanvaardt de evolutie. Het is slikken of stikken.

Zo leefde ik in twee gescheiden werelden. De ene wereld was die van mijn bibliotheekboeken, de andere was die van gezin, school en kerk. Televisie hadden we niet, internet was er nog niet. Ik heb er niet echt last van gehad en leefde vrij onbekommerd door als kind, maar vreemd was het wel.

Ik heb in die tijd ook wel wat oplossingen bedacht, maar die ook even snel weer verworpen. Bijvoorbeeld de oplossing dat God het heelal heeft geschapen als iets dat er oud uitziet, maar jong is. Leuk bedacht, vond ik zelf, maar zo’n God is een bedrieger, en daar geloof ik niet in. Oplossingen als "de zes dagen uit Genesis staan voor zes tijdperken" vond ik al even onzinnig. De aarde was in dat geval nog altijd voor de zon en de sterren geschapen, iets wat in de bibliotheekboekjes anders gezien werd.

Middelbare school: creationisme
creationisme is soms
behoorlijk fanatiek
Op de reformatorische middelbare school werd de evolutietheorie en het ontstaan van het heelal bij verschillende vakken behandeld. Naast de overdracht van kennis over die theorie werd steevast het creationisme als wetenschappelijk alternatief naar voren gebracht. 

Bij biologie kwam het er vooral op neer dat de zwakke plekken uit de evolutietheorie werden genoemd: het ontbreken van tussenvormen, het ontbreken van een verklaring voor het ontstaan van leven en zo nog wat argumenten. Er werden om zo te zeggen wat steentjes uit de muur van de evolutietheorie gepulkt om op die plek vervolgens een heel nieuw gebouw, het creationisme, op te trekken. Bij aardrijkskunde kwam uiteraard de zondvloed als oorzaak van de aardlagen naar voren. Ik kan me niet herinneren dat ik op het punt van het ontstaan van het heelal zinvolle argumenten heb gehoord.

Toch maakte ik aan het einde van de puberteit de keuze voor het jonge-aarde-creationisme. In die tijd leerde ik Jezus Christus als mijn verlosser kennen. En van verschillende kanten begreep ik dat het loslaten van de schepping in zes keer 24 uur uiteindelijk het loslaten van het geloof zou betekenen. Tja, en mijn Verlosser inruilen voor een wetenschappelijke theorie, ik zou wel gek zijn.

Voor mijn profielwerkstuk voor biologie heb ik zelfs het boek “Degeneratie, het einde van de evolutietheorie” van Peter Scheele verwerkt. En ik vond het prachtig. Mijn geloof was wetenschappelijk te bewijzen, wie maakte me nog wat?

Beginnende twijfel
Toch heb ik nu achteraf het gevoel dat ik het vooral graag wilde geloven, maar dat ik het diep van binnen nooit echt geloofd heb. Ik werd vooral aan het denken gezet door mensen die ik eigenlijk in het kamp creationist had geplaatst, maar die daar niet in bleken te passen: C.S. Lewis en A. van den Beukel. Van beide sprak de verdediging van het geloof een het bekritiseren van de atheïstische wetenschap me erg aan. Maar beiden hadden ook ideeën over het begin van de bijbel die ik niet kon plaatsen. Zo beweerde Van den Beukel dat Genesis zichzelf in de eerste twee hoofdstukken tegensprak. Ik vond dat ongehoord en kan me nog herinneren dat ik Genesis 1 en 2 in de Statenvertaling en vertaling van ’51 naast elkaar legde, om vervolgens te concluderen dat de Statenvertaling beter was. Daarin werden de verschillen namelijk grotendeels wegvertaald.

En Lewis stelde plompverloren dat het waarschijnlijk was dat de mens in biologische zin van de apen afstamde. Voor mij een brug te ver.

De universiteit: eindelijk verzoening
Pas tijdens mijn studie theologie ging het lichtje langzaam aan. Ik verwierf enige kennis over scheppingsmythen uit de Umwelt, de ouderdom van de Israel omringende beschavingen (ouder dan de zondvloed volgens bijbelse tijdrekening) en enige kennis van literaire genres. In een tijd van ongeveer twee jaar was ik om.

Mijn mening is nu dat Genesis 1-11 wel degelijk over het begin van de wereld gaat maar daar in symbolische taal over spreekt. Wat toen gebeurd is, is niet op een manier beschreven die ‘zintuiglijk waarneembaar’ is, maar op een profetische manier. In beeldtaal dus. Een soort apocalyps van het verleden.

Het begin van de bijbel kan ik nu lezen als een theologische verhandeling over het begin. Over een God die de wereld heeft gemaakt, de mens die er niet toevallig is, maar gewild is. Over de breuk die er gekomen is toen de mens boven zijn macht wilde uitgrijpen.

De evolutietheorie en de kosmologie kan ik accepteren als wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van het heelal, de aarde en de mens. Hoewel ik daar niet alles van begrijp, ik ben geen wetenschapper, klinkt het mij nog altijd het meest plausibel in de oren. Stukken plausibeler dan het jonge-aarde-creationisme.

Ik zou blij zijn als een nieuwe generatie christenen niet meer belast wordt met verkeerde tegenstellingen en onjuiste antwoorden. Dat ze leren dat God zich op twee manieren openbaart: in de natuur en in de Heilige Schrift. En dat ze niet bang hoeven zijn voor de kennis die we uit de natuur opdoen. Als deze blog daar een beetje aan bijdraagt ben ik tevreden. 

Meer lezen?

23 opmerkingen:

  1. Goed geschreven en zeer herkenbaar stuk. En ik deel je zorg: krampachtig vasthouden aan 'eigen gelijk' kan ons juist van de waarheid afhouden. Met een 'open mind', onbevangen nadenken - daar kan ons geloof best tegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog weer! Maar ook een vraagje: Bij Openbaringen wordt volgens mij bijna altijd gesteld dat bijvoorbeeld jaartallen en aantallen niet letterlijk genomen moeten worden. Maar de meeste mensen die ik ken nemen Genesis dus wél letterlijk.
    Wat zouden de beweegredenen kunnen zijn om het één letterlijk te nemen en het andere niet? (of misschien ook wel Genesis én Openbaring niet)
    En waar liggen dan de grenzen?
    Snap je nog wat ik bedoel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Pieter,

      Bedankt voor je reactie.
      De reden dat mensen Genesis wel en Openbaring niet zo letterlijk nemen weet ik niet helemaal. Maar ik denk dat angst de drijfveer is. Angst om dat wat je altijd hebt gehoord los te laten.

      De grens bij letterlijk of symbolisch lezen is niet aan te geven. Uiteindelijk gaat het erom wat de meest consistente uitleg van de bijbeltekst is. Hooglied neem ik dan, in tegenstelling tot veel orthodoxe mensen, heel letterlijk, terwijl ik Genesis, maar ook Richteren niet zo letterlijk neem.

      Verwijderen
  3. Wat fanatieke jonge aarde creationisten al niet kunnen veroorzaken: iets te hard roepen dat de aarde 6000 jaar oud is en we omarmen als reactie de Evolutie. Je laatst alinea deel ik, maar om daar nu zulke conclusies aan te verbinden gaat mij te ver. Want je verhaal lost niets op, er blijven vragen overeind waarmee ook komende generaties blijven worstelen. Om te beginnen: de plooitjes van de Evolutie die stilzwijgend gladgestreken worden. Als Werktuigbouwer (en betrokken bij engineeringstrajecten) ben ik niet overtuigd van Evolutie als ontstaan van het leven zoals wij dat kennen, gezien de complexiteit en parallelle processen, zeker als je daarbij in ogenschouw houdt dat Evolutie volgens de gangbare opvatting een blind en doelloos proces is. Om vervolgens God daaraan te verbinden als de grote regiseur is menselijk, al te menselijk.

    ps. @Paul Abspoel: ik ben niet overtuigd van een open mind in dit verhaal. Evolutie als ontstaan van het heelal wordt als waarheid gepresenteerd, ik zie daar niets onbevangen in.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook totaal niet open-minded. Maar je moet me ook geen dingen in de mond leggen die ik niet zeg. Als ik een oude aarde voorsta en evolutie constateer, ook tussen de soorten, dan ben ik daarmee nog niet direct neo-darwinist.

      Ik kan me goed voorstellen dat op een gegeven moment duidelijk wordt dat evolutie op een bepaalde manier wel doelgericht werkt. Maar dat is zo'n wetenschappelijke discussie, daar heb ik als predikant geen verstand van. Ook al vind ik het interessant.

      Wat ik wel constateer is dat de aarde geen 6000 jaar oud is en niet in 6 dagen is geschapen. Maar dat het miljarden jaren heeft geduurd. Het hoe? Daar mag de wetenschap van mij naar zoeken. Antwoorden zijn altijd voorlopig en moeten verder verfijnd worden.

      Verwijderen
  4. Bij evolutie hou je geen rekening met Adam en de zondeval, zonder zondeval is het werk van Christus zinloos geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heldere opvatting. Wellicht moet je 'het probleem van het lijden' van C.S. Lewis eens tot je nemen. Word je vast genuanceerder van ;-)

      Verwijderen
  5. Helaas vind ik geen bijbelse onderbouwing van uw afwijzing van de stelling van prof. Zuiddam. Niet wakker liggen van zo'n stelling is dan wel suggestief te noemen. Aan zijn punten van de scheppingsordinantie, de gevolgen voor ons beeld van God en omgang met de Bijbel gaat u geheel voorbij.


    Als Genesis 1-11 naar uw mening symbolische taal is, ben ik zeer benieuwd naar de waarde van geslachtslijsten in Genesis 5, 10 en 11. Hoe ziet u dat?


    De arts (wetenschapper?) Lukas heeft naarstig onderzoek gedaan voordat hij zijn evangelie neerschreef. Wat is de betekenis voor het geslachtsregister van Jezus uit Lukas 3?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb deze blog bedoeld als persoonlijk verhaal. Niet als bijbelse onderbouwing. Er zijn genoeg mooie exegeses gegeven van het begin van de bijbel die een minder letterlijke opvatting waarschijnlijk maken. Ik noem alleen het boek van Prof. B.J. Oosterhoff "hoe lezen wij Genesis 2 en 3?".

    De geslachtslijsten uit de bijbel heeft de redacteur van Genesis gebruikt om de oerverhalen te historiseren. Ik geloof niet dat ze op historische werkelijkheid gebaseerd zijn. Oude Assyrische koningenlijsten over koningen die leefden voor de grote vloed kennen bijvoorbeeld ook koningen die geen honderden, maar zelfs duizenden jaren oud werden. Een vage herinnering aan een voorbije tijd.

    Lukas was voor die tijd wellicht wetenschapper. Maar kon niet volgens de huidige maatstaven werken. Daar moeten we hem dan ook niet op beoordelen. Ik geloof dat hij een betrouwbaar verslag van het leven van Jezus geeft. Maar betrouwbaar is nog niet hetzelfde als wetenschappelijk correct.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi getuigenis en zinvolle oproep. Voor de katholiek zijn die dingen al een tijd een uitgemaakte zaak, maar ik ben mij wel bewust dat fundamentalistisch simplisme ook in de RKK de kop wenst op te steken.

    We hebben reeds voldoende vijanden, dunkt mij: verzoekingen, atheïstisch cynisme, onze eigen zwakheid en meer, dat we ook niet nog eens in de clinch moeten gaan met de wetenschap. Alsof alle wetenschappers participeren in een wereldomvattende samenzwering om alle creationistische bewijzen onder de mat te houden.

    Ik probeer wel begrijp te tonen voor het feit dat creationisme voor een groot aantal protestanten zo onlosmakelijk verbonden is met hun geloof in een dicht-betrokken God. Een God die zich manifesteert in hun hart (born-again) zal dan ook wel bijbels-dicht staan bij zijn schepping. Maar er is nog iets aan de hand.

    Een God die zich uitsluitend kenbaar maakt met geschreven woorden, zal toch wel de verantwoordelijkheid genomen hebben om glashelder te schrijven zodat het ontdekken van zijn boodschap haalbare kaart is, niet? Als Gods gezaghebbend en persoonlijk spreken uitsluitend tot de mens komt doorheen de bijbelteksten, dan moet de bijbel eenduidig zijn, consequent, betrouwbaar en ten alle tijde verstaanbaar voor de oprecht gelovige lezer. Daarom, als je vertrekt vanuit dit uitgangspunt dan, vereist Sola scriptura ook de letterlijke lezing van de scheppingsverhalen in Genesis.

    Het schrappen van het letterlijke scheppingsverhaal, het doorbreken van 'Schrift Alleen' en plots start je de moeilijke oefening om te gaan interpreteren. Kortom, het is een protestants probleem, alhoewel heel wat protestanten er werk van maken om iets creatiever met 'Schrift Alleen' om te gaan, zoals Wim bijvoorbeeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Rob,

      Bedankt voor je comment. Ik denk dat je de vinger wel op de zere plek legt bij veel protestanten. Gek genoeg zegt de Nederlandse geloofsbelijdenis (Confessio Belgica voor jou ;-))evenals Calvijn dat God zich in de eerste plaats in de natuur laat kennen, in de tweede plaats pas in de Schrift.

      Jammer dat veel protestanten dit vergeten. Maar wat dat betreft zitten we dus in de katholieke traditie.

      Maar goed, de radicalere protestanten in de evangelicale stroming hebben dan ook een broertje dood aan belijdenisgeschriften ;-)

      Verwijderen
  8. Hallo Wim, wat zijn we met creatieve fantasie,en dat God zich in de natuur laat kennen, heeft toch niets te maken met evolutie theorie. Als ge gelooft dat het Woord van God van kaft tot kaft waar is, moeten we ons ook houden aan wat er staat. God heeft gekozen voor een bepaalde ordening, in 6 dagen. En natuurlijk ook weer het allegorisch interpreteren inplaats van letterlijk, dat is de kern van het probleem. Laat ons nederig zijn en het aanvaarden zoals het er staat. Een goede hint WWW.DRDINO.NL Louis

    BeantwoordenVerwijderen
  9. http://www.youtube.com/watch?v=4BoiCPogCoo&feature=list_related&playnext=1& hallo Wim,dit moet ge zeker eens kijken groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Problematische leraar toch wel die Dr. Dino :)

      "In 2006 werden Hovind en zijn vrouw schuldig bevonden aan 58 punten met betrekking tot het ontduiken van belastingen. De strafmaat voor hem werd vastgesteld op tien jaar cel, het betalen van $640.000 belastingschuld en $7.078 voor de proceskosten. Kent Hovind moet officieel tot november 2015 in de gevangenis blijven. Hij zit opgesloten in de ADX Florence Federal Prison in Colorado."

      Verwijderen
  10. Peter van den Berg17 februari 2012 om 19:16

    Goede blog Wim, bedankt daarvoor. Wat ik me nog wel afvraag, hoe zie jij in dit verband het gedeelte uit de 10 geboden, waarin gezegd wordt dat God de wereld in 6 dagen heeft gemaakt. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de 10 geboden als een soort citaat van God konden worden beschouwd.

    Spreek je!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He Peter,

      10 geboden als letterlijk citaat van God is denk ik niet op alle onderdelen vol te houden. De versie in Deut. 5 verschilt bijvoorbeeld op onderdelen. Welke heeft God dan uitgesproken?

      Maar belangrijker is dat God zich aanpast aan mensen. Het spreken over 6 dagen schepping is denk ik enerzijds een stijlfiguur. Maar ik vind het anderzijds ook te verdedigen dat God zich qua niveau aanpast aan de mens van toen die nog nooit van miljarden jaren had gehoord.

      In de 10 geboden sluit God aan bij een voor die tijd bekend gegeven om de goedheid van de werkweek + rust te onderstrepen. En zelf denk ik ook dat de regelmaat van de week het best bij mensen past. Misschien heeft God dat ook wel in de schepping gelegd.

      Spreek je!

      Verwijderen
  11. Over het ontstaan van onze planeet wordt in de bijbel eenvoudig gezegd: „In het begin schiep God de hemel en de aarde” (Ge 1:1). Hoe lang geleden de sterrenhemel en de aarde precies werden geschapen, zegt de bijbel niet. Bijbelgeleerden hebben daarom geen reden om wetenschappelijke berekeningen omtrent de ouderdom van de planeet te bekritiseren.
    Wat tijd betreft geeft de Schrift in het Genesisverslag nauwkeuriger informatie omtrent de zes scheppingsdagen. Deze dagen hebben geen betrekking op het scheppen van de materie of het gesteente van de aarde, maar op het gereedmaken van de planeet als woonplaats voor de mens.

    Zes letterlijke scheppingsdagen - hoezo?
    Het overdrachtelijke gebruik van het woord „dag” om tijdseenheden van verschillende lengte uit te drukken, blijkt heel duidelijk uit het in Genesis vervatte scheppingsverslag. Daarin wordt gesproken over een week van zes scheppingsdagen, gevolgd door een zevende dag van rust. De week die God de joden in het Wetsverbond als tijdseenheid voorschreef, volgde het model van die scheppingsweek (Ex 20:8-11). In het bijbelse verslag wordt het bericht over elk van de zes scheppingsdagen besloten met de woorden: „En het werd avond en het werd morgen:” een eerste, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde dag (Ge 1:5, 8, 13, 19, 23, 31). De zevende dag wordt echter niet op deze wijze afgesloten, waaruit blijkt dat deze periode, waarin God rustte van zijn scheppingswerken met betrekking tot de aarde, voortduurde. In Hebreeën 4:1-10 gaf de apostel Paulus te kennen dat Gods rustdag in zijn generatie nog steeds voortduurde, en dat was meer dan 4000 jaar nadat die rustperiode, de zevende dag, was begonnen. Hieruit blijkt duidelijk dat elke scheppingsdag, of werkperiode, op zijn minst duizenden jaren lang was. Zoals A Religious Encyclopædia (Deel I, blz. 613) opmerkt: „De scheppingsdagen waren dagen of tijdruimten waarin het scheppingsproces plaatsvond, maar geen dagen van elk vierentwintig uur.” — Onder redactie van P. Schaff, 1894.
    De zes tijdseenheden of scheppings-„dagen” die gewijd waren aan het gereedmaken van de planeet Aarde, worden in Genesis 2:4 in hun totaliteit aangeduid als één „dag”: „Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde ten tijde dat ze werden geschapen, op de dag waarop Jehovah God aarde en hemel maakte.”

    Evolutie of schepping.
    Geef mij één bewijs voor evolutie.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. jullie willen wijzer zijn dan God

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tip 1. lees http://bylogos.blogspot.nl/ maar eens, en je zult ander schrijven denk ik.

    Je zegt in je stuk het volgende: citaat "wel moeilijk dat nog steeds nieuwe generaties christenen belast worden met een tegenstelling tussen Schepping en Evolutie die onnodig ". Dus je vindt dat men daar niet over moet nadenken en over praten. Waarom niet zou ik zeggen, als is het maar omdat de evolutie theorie meer invloed wint ten koste van geloof in de Bijbel.
    Vervolgens kom je met de uitspraak citaat "De evolutietheorie en de kosmologie kan ik accepteren als wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van het heelal, de aarde en de mens". Dat is nou een uitspraak wat vraagt om er over te hebben. Darwin en Huxley hebben toch in hun leven gezegd dat wat zij voor hebben voorgesteld, niet wetenschappelijk is. Ze zeiden dat de meeste tussenvormen zullen worden gevonden in de komende 100 jaar. Sinds die uitspraken zijn gedaan is dat NIET het geval geweest.
    Vervolgens smoor je alle mogelijkheid om dan over jou uitspraken te hebben omdat je beweert wat jij gelooft waar is. citaat "Ik zou blij zijn als een nieuwe generatie christenen niet meer belast wordt met verkeerde tegenstellingen en onjuiste antwoorden."
    ONJUISTE ANTWOORDEN!! Heeft de Bijbel de antwoorden, of de wetenschap? Ik kies toch de Bijbel. Beschuldig je niet de mensen die niet in een evolutie theorie geloven, dat ze het aan het verkeerde eind hebben?

    Tip 2: Theistic Evolution: A Sinful Compromise, by John Otis
    link: http://www.triumphantpublications.com/TheisticEvolution.pdf

    Mijn mening is: God schiep in 6 dagen van 24 uur. Waarom kan ik het niet anders zeggen? Omdat het afbreuk doet aan Zijn almacht. HIJ kon dat doen. Hoe Hij heeft dat gedaan? Dat weet ik niet, en ik hoef dat ook niet te weten. Is het erg om onderzoek te doen naar de schepping. Nee, maar het gevaar is dat met dingen die wij niet begrijpen, toch een verklaring willen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Wim,

    Ik ben op je blog gekomen nadat ik op google wat research heb gedaan naar het scheppingsverhaal en de evolutietheorie. Een zeer interessant en verhelderend artikel heb je geschreven.

    Alleen loop ik zelf nog tegen het volgende probleem: ik ben aan de universiteit afgestudeerd en heb als christen een grote waardering voor de wetenschap. Genesis als stijlfiguur interpreteren klinkt voor mij als muziek in de oren. Mijn punt is echter, als mensen van apen (of een aapachtige) afstammen, hoe kan het dan dat er volgens het scheppingsverhaal eerst alleen een man was. Na duizenden jaren moeten die apen zich ook vele malen hebben voortgeplant. Zonder vrouw kan dat niet. Hoe moet ik dat zien? Eva is volgens Genesis ontstaan uit de rib van Adam. Of is het zo dat Adam en Eva de eerste 'aapachtigen' waren? Dan kom ik wel weer in de problemen met Abel en Kaïn, die vertoonden namelijk al typisch menselijke gedragingen. Of zijn er misschien toch nog andere kinderen geweest?

    Al met al lastige vragen. Kun jij mij misschien een beetje op weg helpen?

    Alvast bedankt!

    Groeten,

    Gerard Renes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kleine toevoeging:
    Ik bedenk me net dat apen misschien al duizenden jaren leefden totdat God besloot één soort te evolueren tot mens. Deze eerste vergevorderde soort was Adam en zeer snel daarna kwam Eva (de rest van de apen heeft het misschien niet overleefd of zijn niet relevant).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Wim,
    Onder andere in Jesaja 42:5 staat dat God bij de schepping de hemel heeft uitgespannen. De snelheid waarmee dit gebeurd is, maakt de tijd relatief. Tijd = namelijk afstand gedeeld door snelheid. Dit gegeven kan een verklaring zijn van de hoge ouderdom van het heelal tov een jonge aarde.
    https://creation.com/images/pdfs/cabook/chapter5.pdf
    Hartelijke groet! Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kabbalist en geloven dat er 7 boeken van Mozes waren.Dit wordt bevestigd door de geopenbaarde boeken van Jacob Lorber. Het zesde boek gaat erover, dat 1 dag uit het eerste boek overeen komt met een tijdperk.Adam en Eva zijn zo geschapen als in de Bijbel is weergegeven. De in Genesis 6 genoemde goddelozen zijn nakomelingen van Adam en de mensedochteren zijn nakomelingen van preadamieten. Met Adam begon God een geestelijke weg met de mensheid. Het is dus schepping geweest, maar dan een geleidelijk proces.We zijn toe aan meer informatie en dan wordt het geopenbaard.

    BeantwoordenVerwijderen