woensdag 31 oktober 2012

Dominees werken niet hard en verdienen teveel

David Heek, alias Amos uit Spakenburg heeft weer van zich laten horen. Dit keer neemt hij het dapper op tegen de broodprofeten in de vorm van (oudere) vrijgemaakte predikanten. Ze werken niet zo hard, verdienen te veel en zeuren ook nog eens over hun pensioen. En hun vrouwen kunnen er helemaal wat van. En als je er wat van zegt dan vallen al die dominees over je heen, want o wee als je aan hun centen komt. 
Dit is in ieder geval wel het beeld dat uit de volgende tweet naar voren komt.

"Ik schrijf en preek regelmatig over de Bijbel. Reacties: 1-5. Ik schrijf over geld en de kerk, en de bom barst. Typisch GKv? Ik denk 't."

Heek roept iets ongenuanceerds over dominees en hun vrouwen, men reageert daarop en zijn reactie is: "zie je wel, ik zei het toch?"

Toen ik tijdens mijn studie op een kippenslachterij werkte - om m'n zesjarige studie te kunnen betalen - had ik een collega van het type ouwe mopperkont. Toen ik vertelde dat ik predikant wilde worden stuitte ik direct op het stereotype beeld: je werkt 1 dag per week en rijdt een dikke auto. Ik ben daar eerst tegenin gegaan en heb er later wat om geglimlacht. Zo'n man weet nou eenmaal niet beter.

David Heek weet wel beter, althans: daar begint hij z'n blog mee. Volgens mij heeft hij echter geen idee. Ik citeer:

Het stereotype beeld van de werkweek:
Je geeft 25 á 30 weken catechisatie.
Je doet 3 tot 5 pastorale bezoeken per week.
Je schrijft ongeveer 40 preken per jaar.

Eh, ja, het is nu woensdagavond. Sinds zondagmorgen heb ik er 37 werkuren opzitten, morgen nog een hele dag en zaterdag weer. Gewoon om dat ik het deze week een beetje druk heb. Met dingen die ik graag doe, dat wel gelukkig. Preken schrijven, catechisatie geven, pastoraat, vergaderen, studeren, een inspiratiebijeenkomst, etc.

En dat te hoge salaris? Ik ken de GKv-cijfers niet, die van de CGK wel. Het startsalaris is iets hoger dan dat van een startende leraar in het voortgezet onderwijs. Het eindsalaris meer dan 1000 euro lager... Mocht dat in de GKv significant hoger zijn, dan hoor ik het graag en stap ik onmiddellijk over

Het doel van de blog van Heek was om de emeritaatsvoorziening ter discussie te stellen. Daar heb ik geen probleem mee. Een eigen bijdrage van predikanten? Daar moet over te praten zijn. 

Waar ik wel een probleem mee heb is de uiterst suggestieve toon: snoepreisjes, predikanten die zielig doen, predikantsvrouwen met een gat in de hand, predikanten die de gemeente 'financieel tot last zijn'. Alsof predikanten er in de eerste plaats op uit zijn om zoveel mogelijk te verdienen. Dat vind ik het ronduit kwetsend. 

Tot slot: ik heb nog nooit een predikant horen klagen. We ontvangen een behoorlijke vergoeding voor een stevige functie. Marktconform is het niet helemaal, maar dat maakt niet uit. We proberen voor de Heer te leven, zijn koninkrijk op de eerste plaats te zetten en onbezorgd te zijn. We weten dat het voor een gemeente soms een offer is om een predikant te betalen. Daar voelt een predikant zichzelf als eerste ongemakkelijk bij.

Zelf sta ik in een kleine gemeente met grote offervaardigheid. Daar ben ik dankbaar voor. Door deze principiële keuze van de gemeente kan ik voltijds predikant zijn. Dat houdt in: 24/7 bereikbaar, huis en werkplek ineen, om er helemaal voor de gemeente te kunnen zijn. 

David, het zou prettig zijn als je je grote woorden in je blog terugneemt en je op de feiten concentreert. Spreken over geld mag best, maar weet waar je het over hebt en let op je toon. 

15 opmerkingen:

  1. Wauw...wat heb je dat mooi verwoord! Je doet recht aan ons als predikanten en je doet recht aan onze gezinnen en onze manier van leven. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik stem geheel in met Mirjams woorden: goed gezegd - profetisch bijna! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie blog, maar over dat salaris/traktement... volgens mij ligt het in de PKN ongeveer op t niveau van Salaris in het Voorgezet Onderwijs Schaal LC, ook aan t eind...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tsja....

    Ik kan me wel iets voorstellen bij wat David schrijft....

    Een paar vraagjes. Ben jij ook niet suggestief bezig? 37 werkuren in dienst van de gemeente sinds zondagochtend (is de zondag niet een rustdag?)! Wat ben ik diep onder de indruk! Geeft die Wim meteen 20000 euri per maand, die keihard werkende dominee (tussen twee haakjes: mijn heer is Jezus, maar dat terzijde)! Hij zal dan ook wel geen tijd hebben om het internet af te struinen naar hem onwelgevallige zaken en al helemaal geen tijd om daar onzinnige blogs en tweets aan te verspillen....

    Ik vind wat je schrijft suggestief. En ik weet ook niet goed wat ik er mee aan moet. De ene predikant werkt hard, de ander minder. Ik vermoed dat dat voor elk beroep geld. De een neemt zijn werk mee naar huis, de nader kan het gemakkelijk loslaten. Ik zelf ben niet zo'n harde werker. Aan de ene kant heb ik bewondering voor types zoals jij Wim, maar tegelijkertijd heb ik ook wel eens dat ik me kan ergeren die als gevolg daarvan (en ik zeg niet dat dat ook voor jou geldt, maar je wekt wel de indruk met je 24/7 beschikbaarheid)ook nooit eens tijd voor je hebben. Wordt werken dan in wezen niet een afgod?

    En een laatste opmerking: Bevorder de eer en goede naam van je naaste! Houdt dat ook niet in dat je probeert David het voordeel van de twijfel te geven? Hij verwoord het wellicht te cru (hoewel Jezus en Paulus soms ook hard konden zijn), maar ik denk wel degelijk dat hij het goed bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem,

      Best aardige reactie! Alleen jammer dat het anoniem gaat. Dan stel je je weinig kwetsbaar op.

      Verwijderen
    2. Sorry, Ik heb alleen geen google, wordpress, etc. Maar ik had mijn naam er uiteraard bij kunnen schrijven: Aeilko Merenga.

      Verwijderen
    3. Dank je, Aeilko. Ik heb een soort beleid om anonieme reacties te verwijderen. Vaak slaan die ook nergens op, maar deze dus wel. Nu ik je naam weet laat ik ze lekker staan ;-)

      Verwijderen
    4. Nog even ter aansluiting op mijn vorige reactie (en ik koppel er nog een kritische vraag aan vast): Ik ben gewoon mijn naam vergeten. Ik zie nu dat je ook via de manier waarop ik het nu aanpak kunt reageren. Bij dezen! Overigens, via mijn Mac - ik reageer nu even op mijn werk - lukt het me niet om te reageren. Wat zie ik over het hoofd?

      Dan nu nog even een kritische vraag n.a.v. bovenstaand: Oordeel jij in mijn geval niet ook te snel? Ik ben dus gewoon vergeten mijn naam te vermelden, veel meer dan dat was het niet. Maar in je reactie schuif je me in de schoenen dat ik me niet bekend zou willen maken.... Wat zegt dat in het algemeen over ons mensen, en wat zegt dat over hoe we met anderen (in dit specifieke geval hoe jij met David) moeten omgaan? Je had ook kunnen vragen: "Hee, je bent vergeten je naam te vermelden. Kun je dat alsnog doen?"

      Verwijderen
    5. Hoi Aeilko
      Mac en google gaan wellicht niet zo goed samen? Concurrenten? Een andere reden zou ik niet weten.
      Jouw eerste reactie was in mijn richting best wel fors. Dat raakte me best wel omdat de intentie blijkbaar niet doorkwam. Daarom vond ik het vervelend dat er geen naam bij stond. Ik heb dat geloof ik redelijk feitelijk verwoord: "je stelt je dan weinig kwetsbaar op".
      Ik geloof dat ik ook behoorlijk feitelijk met David ben omgegaan. Zijn terechte vraag over financiële zorgen van kerken wil ik honoreren. Maar de manier waarop hij over predikanten en hun vrouwen schrijft is onkies. Meer kan ik er ook niet van maken.

      Verwijderen
    6. Hoi Wim,

      Nog even een laatste opmerking. Een forse reactie? Misschien. Laat ik het een en ander proberen te verduidelijken.

      Ik heb momenteel (net zoals veel collega's van me) 80 % van het minimumloon. Ik ken nogal wat mensen die werkloos zijn. Of dan weer werkloos en dan weer een baantje hebben. Als je ziet wat ik - toen ik werkloos was - en anderen over je heen krijgen gestort aan vooroordelen vanuit de maatschappij, van politici, en van mensen in het algemeen.... Werklozen zouden niet werken (er zijn er genoeg die dat wel doen). Werklozen liggen overdag maar in bed zonder doel in het leven (dus niet), enz., enz. Davids blog is er niets bij vergeleken.

      Ten tweede. Dat je meer geld verdiend dan werklozen is terecht. Maar predikanten hebben - is mijn beeld - zoveel meer. Vast werk, ze wonen niet (tenminste de predikanten die ik ken) in achterafbuurtjes met asociale buurmannen en een hoop criminaliteit, Maar best wel in fraaie woningen, van alle gemakken voorzien. Gemeentes die voor hen klaar staan als er verhuisd moet worden. Enz., enz.

      En dan een derde (en laatste) punt. Ik heb ooit eens met mijn schamel loontje op verzoek van de kerk mijn VVB verhoogd, omdat de 2e collecte werd afgeschafd. Een tijd later werd de 2e collecte weer ingevoerd omdat de VVB door niemand (!) was verhoogd. Ook niet door de diakenen en de predikanten denk ik dan boosaardig.... Kun je je voorstellen dat ik sindsdien weinig zin meer heb om mijn VVB nog een keer te verhogen om de predikanten een leuke oude dag te bezorgen (waarmee ik overigens niet zeg dat ik dat niet ooit weer eens ga doen)? En dat mijn beeld ook enigszins daardoor afwijkt van de jouwe en wat meer met die van David overeenkomt?

      En een derde punt

      Verwijderen
  5. PS: excuses voor mijn vele spelfouten. Zou ik niet mogen maken. En om positief te eindigen: Ik waardeer je inzet voor asielzoekers, ontwikkelingssamenwerking en duurzaamheid. Zouden meer mensen (en predikanten) moeten doen. Ga zo voort wat dat betreft!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Wim,

    Via je een blogpost van dominee Smit kom ik hier terecht.

    Veel dominees die ik heb meegemaakt werken hard en veel. De studie is zwaar en lang. Gemeenteleden mogen daar fors aan bijdragen en dat hebben we in Nederland relatief goed geregeld. Mooi!

    Ik kan me ook wel wat voorstellen bij de weerstand van David Heek. Als dominee heb je een redelijk salaris, plus een pastorie, redelijk zeker van je baan, gevarieerd en je mag zeer relevant werk doen waar voor gemeenteleden het vinden van een betekenisvolle baan een grote uitdaging is. En mag je die roeping vergelijken met een andere baan?

    Tegelijkertijd zijn hoogopgeleide gemeenteleden, zeker de jongere generatie en 55+ generatie, in een moeilijke tijd beland. Salarissen staan onder druk, banen staan op de tocht en een maatschappelijk relevant werk doen of een baan vinden die bij je past is schieronmogelijk.

    Ik vind de 2 alinea's die ik geschreven heb ook weer gevaarlijk. Je merkt dat dit soort gedachten opspelen als de prediking niet aan de verwachting voldoet of je teleurgesteld bent in de pastorale werkzaamheden. Dan word je als gemeentelid consument die ergens voor betaald heeft.

    Zijn dit overwegingen die goed zijn om te bespreken of giftig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Frans,

      Je bijdrage ervaar ik zeker niet als giftig. Eerder genuanceerd. Je weet het mijnenveld aan gevoelens rondom het predikantssalaris prima te verwoorden.
      Zoals het nu geregeld is, is het volgens mij goed. Er is een objectiviteit in de regelingen. Gelijke monniken gelijke kappen. En als je verstandig leeft kun je als predikant behoorlijk rondkomen van je salaris.

      In crisistijd is het goed dat de salarissen van predikanten niet meer stijgen dan het gemiddelde salaris in Nederland. Hoe dat precies geregeld is weet ik niet, maar soberheid in deze tijd lijkt me goed, zeker ook als signaal naar gemeenteleden die het moeilijk hebben.

      De baanzekerheid is relatief. Ik ken heel wat gevallen van conflicten tussen kerkenraad en predikant, uiteindelijk trekt de predikant vaak aan het kortste eind en komt moeilijk aan een nieuwe gemeente. Niet alleen geestelijk een ramp, maar ook financieel voor de predikant en zijn gezin.
      Op dat punt vind ik dat we in onze kerkverbanden de bisschop missen.

      Groet,
      Wim

      Verwijderen
  7. Helaas gaat t vergelijk met een baan in de 'wereld' zeker op. Ik ken predikanten die NIET in de gemeente komen, (ca 350 leden) slechts 2 jeugdgroepen begeleid en 1 preek per zondag maakt. In combinatie met 5 weken vakantie en met enige regelmaat een zondag vrij vind ik de werkdruk tamelijk laag voor een inkomen van 70k plus.... Aan de andere kant ken ik een predikant met 1000 leden, 70 urige werkweek en een vrouw die ook nog overuren maakt in de gemeente. 2 voor de prijs van 1 zeg maar... Voor hem vind ik persoonlijk 70k aan de lage kant. Tel daar bij op dat van de laatste de bevlogenheid af spat en de wens om het evangelie met iedereen te delen... Tja, dan trek je toch in je hoofd enkele conclusies...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Peter, er zullen vast dominees zijn die 70k verdienen. Maar binnen de CGK zul je die met een lantaarntje moeten zoeken. Eerder zo'n beetje 40k. Groet! Wim

      Verwijderen