donderdag 7 augustus 2014

Prekenserie: Hoe overleef ik het leven?

Prediker is het Bijbelboek dat de postmoderne mens het dichtst op de huid komt. Het boekje heeft een uitgesproken pessimistisch levensgevoel. Soms krijg je de indruk dat de schrijver een depressief figuur was, of een cynische zuurpruim:

“alles is vermoeiend”

“alles is najagen van wind”

“alles is altijd hetzelfde”

Tja, als je het leven zo bekijkt, hoe houd je het dan vol? Hoe overleef ik het leven?

In een aantal preken over het boekje Prediker wil ik stilstaan bij die vraag. Stukje bij beetje gaan we op zoek naar een antwoord. In de hoop dat de Prediker ons naast al die vragen ook een bevredigend perspectief aanreikt. Of zou hij echt onverbeterlijk cynisch zijn?

Om ervoor te zorgen dat het allemaal een beetje te volgen is, ook als je soms een preek gemist hebt, zal ik met regelmaat een stukje op mijn weblog plaatsen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten